از بین بردن جوش های سر سیاه

آیا جوش های سر سیاه را در بیاوریم؟

جوش های سر سیاه از رایج ترین انواع آکنه هستند. با اینکه جوش های سر سیاه می توانند بر روی پوست هر فردی ظاهر شوند اما افراد دارای پوست چرب از این نظر آسیب پذیر تر هستند.این جوش ها هنگامی به وجود می آیند که منافذ پوست توسط چربی اضافی و سلول های مرده پوست مسدود می شوند. چربی پوست یا سیبوم به وسیله غدد سباسه تولید می شود. جوش های سر سیاه برخلاف انواع سر سفید، سطوحی باز دارند. باز بودن سطح این جوش ها سبب اکسیداسیون مواد موجود در منفذ شده و رنگ آن ها را تیره می کند.

تخلیه جوش های سر سیاه

در حالی که ممکن است خارج کردن محتویات این جوش ها وسوسه کننده باشد اما این کار می تواند منجر به ایجاد جای زخم یا دیگر آسیب های غیر ضروری به پوست شود. افراد می توانند با انجام نکات و ترفند های گفته شده در این مطلب به نتایج بهتری دست یابند.

از بین بردن جوش سر سیاه

چگونه جوش های سر سیاه را از بین ببریم؟

در این مطلب نحوه از بین بردن جوش های سر سیاه و پیشگیری از پدیدار شدن آن ها در آینده بیان شده است.

از چسب جوش سرسیاه اجتناب کنید

همانطور که می دانید فشار دادن، ترکاندن یا ایجاد خراش بر روی هر نوع آکنه کاری نادرست است. با این وجود استفاده از روش های پاکسازی این جوش های ناخوشایند می تواند وسوسه کننده باشد. در سالیان اخیر تعداد ماسک ها، چسب ها و ابزار های مدعی پاکسازی جوش های سر سیاه افزایش یافته است.

اجتناب از ماسک های پاکسازی پوست

با اینکه نوار ها و ماسک های مخصوص، مواد زائد را از منافذ خارج می کنند اما به همراه این مواد عناصری بیرون می آیند که برای پوست مفید هستند. این عناصر شامل چربی های طبیعی و فولیکول های مو می باشند. از بین بردن تمامی این عناصر می تواند سبب خشکی و تحریک پذیری پوست شود. هنگامی که پوست تحریک پذیر می شود، غدد سباسه در وضعیت اضطراری قرار گرفته و چربی بیشتری  تولید می کنند که این وضعیت خود به پیدایش بیشتر جوش های سر سیاه منجر می شود.

دیگر روش های پاکسازی شامل ابزار های پلاستیکی یا فلزی حرفه ای هستند. این ابزار ها بدون ایجاد خراش یا آسیب پوستی منافذ جوش های سر سیاه را تمیز می کنند. با توجه به کلمه حرفه ای در جمله بالا، باید اشاره کرد که این ابزار ها گاهی اوقات توسط متخصصان پوستی به کار گرفته می شوند که دارای سال ها تجربه می باشند. در صورتی که افراد تازه کار از چنین ابزار های حرفه ای استفاده کنند امکان ایجاد خراش، زخم یا بافت اسکار (جای زخم) بر روی پوست بیمار وجود خواهد داشت.

وقت خود را با بنزویل پروکساید هدر ندهید!

هنگامی که صحبت از درمان های بدون نسخه آکنه به میان می آید، محصولات متعددی پیشنهاد می شوند که اغلب حاوی بنزویل پروکساید هستند. مشکل استفاده از این محصولات در آن است که بنزویل پروکساید بر تمامی انواع آکنه موثر نیست. این ماده با کاهش تورم که یکی از نشانه های کلیدی آکنه التهابی است تاثیر خود را برجای می گذارد.

آکنه های التهابی شامل کیست ها و پوستول ها نیز می شوند. استفاده از این ماده می تواند در رفع باکتری های ایجاد کننده جوش ها نیز موثر باشد. با این حال، جوش های سر سیاه در دسته آکنه های التهابی جای نگرفته و توسط باکتری ایجاد نمی شوند. به همین دلیل، محصولات حاوی بنزویل پروکساید تاثیر چندانی بر روی آن ها ندارند.

انواع آکنه سرسیاه

پاکسازی با سالیسیلیک اسید

افراد باید به جای بنزویل پروکساید به دنبال محصولات بدون نسخه ای باشند که حاوی سالیسیلیک اسید هستند. از آنجایی که سالیسیلیک اسید مواد درون منافذ را تجزیه می کند، عنصر انتخابی در درمان جوش های سر سفید و سیاه می باشد.

مواد درون منافذ شامل چربی اضافی و سلول های مرده پوست می شوند. یک پاک کننده روزانه حاوی سالیسیلیک اسید می تواند علاوه بر این مواد، چربی، آرایش و… را نیز پاک کند. در حالی که به دو بار شستن صورت در روز نیاز است، اما می توان برای شروع، یک بار در روز از پاک کننده های حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کرد. می توان این پاک کننده را در هنگام شب و پاک کننده های معمول را در هنگام صبح استفاده کرد. پس از سازگار شدن پوست به این محصول، می توان آن را در صبح و شب استفاده کرد. افراد بسیاری به سالیسیلیک اسید حساسیت داشته و نمی توانند بیش از چند بار در هفته از آن استفاده کنند. در صورت تداوم واکنش های حساسیتی، مصرف این دارو باید متوقف شود.

لایه برداری با AHA و BHA

امکان دارد شما هم شنیده باشید که لایه برداری اثر نامطلوبی بر روی آکنه ها خواهد داشت. این گفته می تواند برای آکنه های التهابی درست باشد زیرا فرایند لایه برداری سبب ایجاد تحریک پذیری و قرمزی بیشتر می شود. با این حال، لایه برداری معمولی در جوش های سر سیاه می تواند به از بین بردن مقادیر اضافی سلول های مرده پوست کمک کند. باقی ماندن این مقادیر به بسته شدن منافذ منجر می شود.

افراد باید به جای گشتن به دنبال اسکراب های خشن، بر روی اسید های هیدروکسی آلفا و بتا (AHA و BHA) تمرکز کنند. رایج ترین نوع آلفا و بتا هیدروکسی اسید به ترتیب گلیکولیک اسید و سالیسیلیک اسید هستند. هر دوی این اسید ها لایه فوقانی پوست را از بین می برند. این شرایط می تواند ظاهر چروک و خال های پیری را بهبود داده، منافذ را پاکسازی کرده و پوست را نرم تر کند. اسید های بتا هیدروکسی اغلب گستردگی بیشتر و قیمت مناسب تری نسبت به انواع آلفا دارند.

برس پاکسازی پوست

برس پاکسازی پوست با برداشتن سلول های مرده پوست می تواند همان مزایای استفاده از اسید های هیدروکسی آلفا و بتا را به فرد هدیه دهد. شایان ذکر است که تنها یک بار در هفته باید از این برس پوستی استفاده کرد زیرا استفاده بیشتر سبب تحریک پذیری پوست می شود. همچنین، افراد نباید از برس پوستی و اسید های BHA یا AHA در یک روز استفاده کنند. بسته به نیاز و بودجه افراد، برس های پوستی متنوعی در بازار وجود دارد. برس های پوستی انواع برقی و دستی داشته و می توان برای پاکسازی روزانه پوست از آن ها استفاده کرد.

تخلیه جوش سرسیاه

رتئینوئید های موضعی

رتینوئید ها با کمک به باز شدن منافذ می توانند در رفع موارد مقاوم آکنه مفید باشند. از آنجایی که این فرایند ورود دارو های دیگر به فولیکول را تسهیل می کند می تواند سبب افزایش تاثیر این دارو ها نیز شود.

از بین بردن جوش سر سیاه با ماسک خاک رس

استفاده از این ماسک ها برای پوست های چرب یک باید است. این موارد با جذب مواد زائد، چربی و عناصر دیگر از عمق پوست موثر واقع می شوند. ماسک های ساخته شده از خاک رس می توانند منافذ بسته را باز کرده و جوش های سر سیاه را از بین برند. برخی از این ماسک ها حاوی گوگرد نیز می باشند.

گوگرد عنصری دیگر است که سلول های مرده پوست را تجزیه کرده و جوش های سر سیاه را از بین می برد. صرف نظر از نوع ماسک، فرد می تواند علاوه بر مصرف هفتگی (یک یا دو بار) محصولات لایه بردار یک بار در هفته نیز از این ماسک ها استفاده کند.

لایه بردار شیمیایی

لایه برداری های شیمیایی به صورت سنتی برای مزایای ضد پیری خود به کار گرفته شده اند. از جمله این مزایای ضد پیری می توان به کاهش خال های ناشی از افزایش سن و خطوط ریز اشاره کرد. این لایه بردار ها حاوی آلفا هیدروکسی اسید بوده و لایه فوقانی پوست را از بین می برند. پس از انجام این فرایند افراد پوستی تازه تر و صاف خواهند داشت. با اینکه لایه بردار های شیمیایی به عنوان درمان اولیه جوش های سر سیاه به کار گرفته نمی شوند اما می توانند سلول های مرده پوستی را از بین برده و منافذ بزرگ شده را کوچک کنند. در صورت تمایل به مقابله با علائم پیری این روش درمانی می تواند بسیار مفید باشد.

با آرایش نخوابید

در انتهای روز های طولانی و سخت پاک کردن آرایش در هنگام به خواب رفتن می تواند دشوار باشد. با این حال، خوابیدن با آرایش سبب پیدایش بیشتر جوش های سر سیاه خواهد شد. حتی آرایش های غیر جوش زا نیز در صورت پاک نشدن می توانند سبب انسداد منافذ شوند. علاوه بر آن، عدم پاکسازی آرایش چشم می تواند به بروز عفونت ها و التهابات چشمی منجر شود.

جهت پاکسازی حرفه ای جوش های سر سیاه به متخصص پوست مراجعه کنید

تاثیر گذاری هر گونه برنامه درمانی جهت رفع آکنه می تواند ۶ تا ۱۲ هفته به طول انجامد. در صورت مشاهده بروز جوش های سر سیاه جدید و بازگشت موارد قبل پس از این مدت باید به متخصص پوست مراجعه کرد. متخصص پوست می تواند با استفاده از ابزار های حرفه ای جوش های سر سیاه را از بین برد.

همچنین، امکان دارد جهت پیشگیری از بازگشت این جوش ها رتینوئید های تجویزی یا فرایند های درمانی درم ابریژن به بیمار توصیه شوند.

برچسب‌ها: بدون برچسب

نظر خود را بنویسید

مشخصات شما منتشر نخواهد شد. فیلد هایی که با * مشخص شده اند را باید تکمیل کنید.